Halkla İlişkilerin Başlangıcı

 

Halkla İlişkiler terimini ilk kez Amerika Birleşik Devletleri üçüncü başkanı Thomas Jefferson, 1802’de  Birleişk Devletlerin dış ilişkileriyle ilgili olarak 10.kongrede gönderdiği bir mesajda kullanır.Halkla ilişkilerin gerçek öncüsü Rockerfeller şirketinde danışman olarak göreve başlayan gazeteci IVY LEE den başkası değildir. ilk Halkla ilişkiler uzmanı olarak bilenen Lee şirketteki işçilerin işi bırakması ile ilgili ortaya çıkan işçi sorunlarını çözmeyi başardı. Lee yaptuğı işe tanıtım adını verdi önceleri ve halkla ilişkiler terimini ancak 1919’dan sonra kullanmaya başladı.

Halkın bildidrilmesi konusunda şirketini ikna eden Lee. bir halkla ilişkiler manifestosu biçiminde kalame aldığı İlkeler Bildirgesindeki (declaration of principle) bugün de geçerli olan düşünceleri özetle şöyle:

  • Kamu toplumda ki olaylardan mutlak haberdar kılınmalı,
  • kamuoyunu bilgilendirmek için basınla ilişkiler sağlıklı bir biçimde yürütülmeli,
  • Bu tür  ilişkiler kaliteli bir hizmetle desteklenmeli,
  • Hizmetin denetlenmesi ve geliştirilmesi sağlanmalıdır.

Halkla İlişkilerde ikinci önemli isim Edward L:Bernays dir.1919 yılında New York’ta açtığı kendi özel iş yerini ” Publicity od direction” ( tanıtım yönetimi) olarak adlandırdı. Bir yıl sonra’halkla ilişlkiler danışmanlığı söznü benimsedi ve ‘ contact’ adlı bir degiyle bu yeni alanı tanıtmaya çalıştı. 1923 ylında  Halkla ilişkiler alanında ki ilk ünlü yapıtı kamuoyunun aydınlatılmasını yayınladı. üniversitede ilk halkla ilişkiler dersini verdi.

Kendisini ‘kamuoyu oluşturma mühendisi ‘ olarak da tanıtan Bernays’ın deneyimleri doğrultusunda, halkla ilişkiler uzmanlarına hitaben sıraladığı günecelliğini yitirmemiş kuralları burada belirtmek yararlı olacaktır.

  • Halkı anlamak için kişisel ilişki ilk koşuldur. Masa başında oturmakla kamuoyunu veya ilgilendiğiniz hedef kitleyi anlayamzsınız.
  • Müşterilerin hiçbir mantığa dayanmayan kendini beğenmişlikleri olayların gididşini sık sık etkiler. Protokol ve müşterilerin istekleri konusunda uyanık olmak gerekir. Davranışlar ve biçimselliğe uyma kişilerarası ilişkilerde önemli rol oynar.
  • Hangi kitleyle uğraşacaksanız,onu iyice incelemeli ve anlamaya çalışmalısınız. Kendini onların yerine koymaya çaba harcamanız gerekmektedir.
  • Hedef kitleyi iyice inceledikten sonra onu daha ayrıntılı sonuçları ile birlikte düşününüz.
  • Müşterilerinizle ustaca bir ilişki kurunuz.Duygularınızın karalarınızı etkilemesine izin vermeyiniz.
  • Olanak olduğu sürece kişisel ziyaretleri,telefon konuşmalarına yeğ tutunuz.
  • Halkla ilişkiler çabası dolaylı olarak harakete geçirilmeden meydana gelmeli ve yaratılan etkiye göre değerlendirilmelidir.
  • İnsanlar çok fazla şey bekledikleri zaman,gerçek karşısında daha çabul hayal kırıklığına uğrarlar.Bir başka deyişle,müşteri ile ilişkilerde ölçülü olmak gerekir.
  • Sözcüklerin arkasında ki anlamları dikkatele düşünmek çok önemlidir.
  • Önceden yazılı izin almaksızın,hiç kimsenin yazı ve szölerini kullanmayınız.
  • İyi niyet asla kendi başına bir amaç olrak düşünülemez.

Meryem Arslan

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: